top of page

יתר כולסטרול משפחתי (היפרכולסטרולמיה משפחתית FH )

מאת : ד"ר דני שור וד"ר חופית כהן עבור אגודת הלב הישראלי




מה זה יתר כולסטרול משפחתי

יתר כולסטרול משפחתי – או "היפרכולסטרולמיה משפחתית" – הינה הפרעה העוברת בתורשה וגורמת להעלאה ניכרת של רמות כולסטרול בדם. ברוב המקרים, ההפרעה נובעת מליקוי בתפקוד של הקולטן ל-LDL. עליית ערכי כולסטרול מופיעה בילדות המוקדמת, ומלווה בהאצה של תהליכי טרשת עורקים, בשקיעה מופרזת של כולסטרול בצורת LDL בדופן כלי הדם ובתהליכי דלקת בנגעי הטרשת.

הביטוי הקליני של FH הוא מחלות לב וכלי דם בגיל צעיר, ובמיוחד אירועי לב בגיל צעיר. להומוזיגוטים למחלה זו שני גנים לקויים, ולכן ערכי הכולסטרול אצלם גבוהים במיוחד: עד פי 4 או 5 מן הערכים התקינים. לנשאים הטרוזיגוטים גן אחד תקין ואחד לקוי, ולכן ערכי הכולסטרול אצלם גבוהים עד פי 1.5 או 2 מ התקין.



כיצד מאבחנים יתר כולסטרול משפחתי ?


ערכי כולסטרול מוגברים בדם אינם גורמים כאב או כל תחושה אחרת. הצטברות הכולסטרול בכלי הדם ונזקי טרשת העורקים הם תהליכים "שקטים". לכן יש לבצע בירור יזום למחלה זו כדי לאבחן אותה ולהתחיל בטיפול מוקדם ככל האפשר. יש לחשוד בקיומה כאשר אנו נתקלים ברקע של התקפי לב או מוות פתאומי בגיל צעיר בקרובי משפחה (הורים, סבים וסבתות, דודים וכו').

גם רמות גבוהות של כולסטרול בבני משפחה מעוררות חשד ליתר כולסטרול משפחתי, במיוחד אם מדובר בהפרעה המופיעה בבן משפחה צעיר. האבחנה מתבצעת באמצעות בדיקה של פרופיל שומנים בדם בדרך כלל בצום , אך לאחרונה ניתן לבצע בדיקות גם ללא צום.

את בדיקת הדם לפרופיל השומנים ניתן לעבור בנקל ובפשטות בכל קופות החולים.


מדוע חשוב לאבחן יתר כולסטרול משפחתי?

אבחון של יתר כולסטרול משפחתי מאפשר התאמת אורח חיים והתחלת טיפול הולם מוקדם ככל האפשר, ובכך מצמצם את הסיכון להתפתחות מחלות לב וכלי דם ולמוות ממחלות אלה.


כיצד מטפלים ביתר כולסטרול משפחתי?

הטיפול כולל אורח חיים בריא וטיפול תרופתי מונע. יש להבין כי הטיפול ביתר כולסטרול משפחתי הינו טיפול קבוע, שיש להקפיד עליו במשך כל החיים.

ניהול אורח חיים בריא הוא חלק חיוני בטיפול: הימנעות מעישון, שמירה על משקל נאות, פעילות גופנית קבועה ותזונה בריאה ללב וכלי הדם ("תזונה ים תיכונית").


בטיחות ויעילות של טיפול תרופתי בחולי יתר כולסטרול משפחתי


איזון תרופתי מיטבי של רמות הכולסטרול המוגברות כרוך בהתאמה אישית. לכל מטופל או מטופלת שילוב המתאים להם במיוחד. התרופות הנפוצות ביותר להורדת רמות הכולסטרול בדם הן הסטטינים, המעכבים את תהליך ייצור הכולסטרול בגוף. עבודות רבות שפורסמו בספרות הרפואית מעידות על היעילות והבטיחות של הטיפול עם סטטינים במבוגרים ובילדים עם FH.

מעקב ארוך שנים שהתבצע במסגרת ניסוי בהשתתפות ילדים עם FH בהולנד מצא כי הטיפול בסטטינים יעיל ובטוח, ואינו משפיע על הגדילה וההתפתחות השכלית. כדי לבדוק את מידת העיבוי של דופן העורק בצוואר (עורקי התרדמה) נעשה שימוש בטכניקות הדמיה (אולטרסאונד), ונמצא כי בילדים עם יתר כולסטרול קיים כבר בילדות המוקדמת עיבוי משמעותי של הדופן יחסית לאחיהם ללא יתר כולסטרול משפחתי.

בקבוצת הילדים שטופלו בהולנד בגילאים שבין 8 ל-18 הודגמה נסיגה משמעותית בעיבוי הדופן. המעקב אחר משתתפי הניסוי היה ממושך (שני עשורים ומעלה), והעלה כי בקרב המטופלים בסטטינים מגיל צעיר לא היה עיבוי נוסף של דפנות העורקים. יתר על כן, בילדים אלה נמנעו סיבוכים של טרשת העורקים בדמות תחלואה לבבית ותמותה.

למעשה, בעשור הרביעי לחייהם של הנבדקים שהחלו טיפול מונע בגיל צעיר לא נמצא ולו מקרה אחד של תמותה ממחלות לב וכלי דם. זאת, לעומת הוריהם, שהחלו טיפול בגיל מבוגר הרבה יותר, ובהם נצפו סיבוכים של טרשת עורקים עם שיעורי תחלואה ותמותה מוגברים.

נוסף לסטטינים קיימות גם תרופות אחרות להורדת כולסטרול באמצעות עיכוב של ספיגתו במעי. חידוש של השנים האחרונות הוא טיפול בזריקה המעכבת את חלבון PCSK9 בדם. עיכוב הפעילות של החלבון הזה מאפשר פינוי מוגבר של הכולסטרול שבדם דרך תאי הכבד, ולכן מביא לירידה משמעותית של רמת כולסטרול בדם. הזריקה נעשית במזרק אוטומטי אחת לשבועיים (כלומר, פעמיים בחודש).

לצד זאת קיימת גם תרופה חדשנית המעכבת את ייצור ה-PCSK9 במנגנון שונה, וניתנת רק אחת לחצי שנה (תרופה זו תיחקר בקרוב במחקר קליני גם בישראל).

**ד"ר דני שור: מומחה ברפואת ילדים, היחידה לחקר, מניעה וטיפול בטרשת העורקים, מרכז רפואי הדסה עין כרם, ירושלים

ד"ר חופית כהן: מומחית ברפואה פנימית ואנדוקרינולוגיה, מרכז הליפידים ע"ש שטרסבורגר ז"ל

ומרפאת ליפידים-ילדים, היחידה לאנדוקרינולוגיה וסוכרת ילדים, בית החולים אדמונד ולילי ספרא לילדים, המרכז הרפואי ע"ש שיבא, תל-השומר

887 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


Israeli-heart-association_170-170 (002).
הצטרפו לאגודת הלב הישראלי

הרצאות אונליין | הטבות ברשתות פארמה | מפגשים קבוצתיים | פעילויות אזוריות | ניוזלטר חודשי

*החברות במועדון ללא עלות

%D7%A0%D7%99%D7%95%D7%96%D7%9C%D7%98%D7%
ניוזלטר אגודת הלב הישראלי

הניוזלטר החודשי שלנו מציג מידע מועיל וחדשות למטופלי לב ובני משפחותיהם. 

הירשמו עכשיו!

bottom of page